Przypadek sprawił że stałem się posiadaczem wzmacniacza AL 811H bez lamp ze spalonym dławikiem anodowym oraz uszkodzonym kondensatorem sprzęgającym anodę z Pi-filtrem.
Pozostałe elementy były w świetnym stanie technicznym /wzmacniacz nie był dużo używany/.
Postanowiłem ten wzmacniacz naprawić zastępując 4 lampy 811A lampą GS31 w ten sposób aby wprowadzić jak najmniej zmian w układzie elektrycznym.


W stosunku do orginału wykonałem poniżej opisane zmiany: Wymontowano metalową płytę z podstawkami i układem neutralizacji i w jej miejsce założyłem ekran z blachy stalowej #1mm ekranujący płytę drukowaną na tylnej ściance PA.
Lampę GS31 zamontowałem poziomo w ceowniku wykonanym z blachy aluminiowej #1mm i której pierścień siatki jest przy pomocy 2-ch płaskowników złączony z ceownikiem /masa/ a od strony katody jest dodatkowy wentylator zamocowany elastycznie na napięcie 230V AC,anoda jest w płycie teflonowej #15mm /może być inna/ naprzeciw otworów wentylacyjnych w obudowie.
Zamontowałem układ elektroniczny załączający napięcie anodowe po ok.3min nagrzewania lampy, oraz chłodzący lampę ok.5min po wyłączeniu wzmacniacza.
Układ wymagał dodatkowo założenia przekażnika pomocniczego w zasilaniu 230V oraz transformatora żarzenia lampy.
Nad wyłącznikiem POWER zamontowana jest dioda led sygnalizująca napięcie zasilania i wyłączająca się po schłodzeniu lampy.
Szeregowo z istniejącymi diodami polaryzacji siatki /D19-D24/ zamontowane są dodatkowe diody aby osiągnąć prąd spoczynkowy lampy ok.70mA /mogą być diody Zenera mocy/.
Dławik anodowy nawinięty jest drutem w emali na karkasie ze spalonego dławika zwracając uwagę aby rezonans własny dławika nie był w pasmach amatorskich.
Obwody wejściowe oraz zakresy pomiarowe mierników pozostały bez zmian.
Wzmacniacz wymaga większego wysterowania do pracy pełną mocą niż podana w instrukcji dla orginału /należy zwracać uwagę na prąd siatki/.
Napewno nie jest to przeróbka doskonała /wykonana w prostych warunkach/ lecz można coś z tego skorzystać.
Wzmacniacz oddaje do anteny ok.500Wat i pracuje już ok.2-ch lat przyjmując warunki wykorzystania jako średnie.

... po prostu nie mogło zabraknąć tego modułu.. :)
Go to top